Διείσδυση 15% των ηλεκτρονικών φαρμακείων στην αγορά OTC και λοιπών μη φαρμακευτικών κατηγοριών
Μερίδιο της τάξης του 15% – ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά στην Ευρώπη – παρουσιάζει η αγορά των ηλεκτρονικών φαρμακείων στην Ελλάδα, με τα φυσικά φαρμακεία να κατέχουν την κυριαρχία με 85%. Τα παραπάνω προκύπτουν από την πρώτη συστηματική συγκριτική ανάλυση της αγοράς φαρμακείου στην Ελλάδα που πραγματοποίησε η IQVIA Ελλάδας και παρουσίασε πρόσφατα σε εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε ο γενικός διευθυντής της εταιρίας, Νίκος Κωστάρας, σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης το ηλεκτρονικό φαρμακείο αναπτύσσεται με μεγαλύτερους ρυθμούς σε σχέση με το φυσικό, με μοναδική εξαίρεση τη Γερμανία, όπου το ηλεκτρονικό φαρμακείο ανέβηκε τον τελευταίο χρόνο μόνο κατά 1,5%, έναντι 3% του φυσικού. Αυτό συμβαίνει, όπως εξήγησε, γιατί η Γερμανία είναι μια ώριμη και σταθεροποιημένη αγορά, με το ηλεκτρονικό φαρμακείο να κατέχει ήδη ένα μεγάλο μερίδιο της τάξης του 25%. Σε ορισμένες χώρες η αύξηση της αξίας των on line πωλήσεων σε ένα χρόνο είναι πολλαπλάσια αυτής των φυσικών, με χαρακτηριστικά παραδείγματα την Σλοβακία (34% έναντι 6%), την Τσεχία (25% έναντι 4%), την Ιταλία (21% έναντι 2%), την Ισπανία (15% έναντι 4%) και την Πολωνία (12% έναντι 6%).
Μέσα σε αυτό το σκηνικό η Ελλάδα παρουσίασε μια εικόνα σταθεροποίησης κοντά στο 15%. Συγκεκριμένα, από τον Ιούνιο του 2023 ως τον Ιούνιο του 2024, το μερίδιο του ηλεκτρονικού φαρμακείου στο σύνολο της αγοράς υποχώρησε ελαφρά από το 14,3% σε 13,9% σε τεμάχια και από 15,1% σε 14,9% σε αξία. Στο ίδιο διάστημα το ποσοστό του φυσικού φαρμακείου ανέβηκε από 85,7% σε 86,1% σε τεμάχια και από 84,9% σε 85,1% σε αξία.
Οι μικρές διακυμάνσεις στην Ελλάδα οφείλονται στο γεγονός ότι το ηλεκτρονικό φαρμακείο έχει ήδη κατοχυρώσει ένα σημαντικό μερίδιο, σε αντίθεση με άλλες χώρες όπου οι τάσεις βρίσκονται σε στάδιο διαμόρφωσης. Χαρακτηριστικά, στην Ισπανία κατέχει μόλις 3% σε αξία, στο Βέλγιο και στην Πολωνία 5%, στην Ιταλία 7% και στη Σλοβακία 9%.
Αν η συνολική εικόνα της αγοράς δείχνει σημάδια ωριμότητας και σταθεροποίησης, η ανάλυση ανά κατηγορία προϊόντων αποκαλύπτει μεγάλες διαφοροποιήσεις:
- Η κατηγορία OTC (Over-The-Counter), η οποία περιλαμβάνει προϊόντα αυτοθεραπείας που πωλούνται χωρίς συνταγή, παρουσίασε σταθερή αύξηση σε ετήσια βάση, αλλά παραμένει χαμηλά σε σχέση με το φυσικό φαρμακείο που διατηρεί τα ηνία (σ.σ. η σύγκριση αφορά όσα OTC προϊόντα πωλούνται και από ηλεκτρονικά φαρμακεία).
- Η κατηγορία PEC (Personal Care – καλλυντικά) ανέβηκε και στις δύο αγορές, με το ηλεκτρονικό να υπερέχει έναντι του φυσικού.
- Στην κατηγορία PAC (Patient Care – γάζες, απολυμαντικά, αναλώσιμα κ.ά.) καταγράφηκε πτώση των πωλήσεων, τόσο στο ηλεκτρονικό όσο και στο φυσικό φαρμακείο. Το γεγονός αποδίδεται στην επιστροφή της αγοράς σε κανονικά επίπεδα έπειτα από τη μεγάλη αύξηση που παρουσίασε αυτή η κατηγορία στην περίοδο έξαρσης της πανδημίας κορωνοϊού. Το φυσικό φαρμακείο εξακολουθεί να προηγείται και σε αυτή την κατηγορία, κυρίως επειδή συμπεριλαμβάνει προϊόντα ανάγκης, που συνήθως κάποιος χρειάζεται να προμηθευτεί άμεσα.
- Στην κατηγορία NUT (Nutrition – παιδικά γάλατα, βιταμίνες, συμπληρώματα διατροφής κ.ά.) το ηλεκτρονικό φαρμακείο συνεχίζει να αναπτύσσεται, με προοπτικές περαιτέρω μεγέθυνσης, τόσο σε επίπεδο τεμαχίων όσο και αξίας.
Πηγή: IQVIA
Επιμέλεια: Γιώργος Σακκάς
GR-NON-01423